تخلیه لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی شما به دفع مواد زائد بدن شما کمک می کند. یک سیستم لنفاوی سالم و فعال از حرکات طبیعی بافت ماهیچه صاف برای این کار استفاده می کند.

با این حال، جراحی، شرایط پزشکی یا آسیب های دیگر می تواند باعث تجمع مایعات در سیستم لنفاوی و غدد لنفاوی شما شود، وضعیتی که به عنوان لنف ادم شناخته می شود.

اگر تا به حال عمل جراحی روی غدد لنفاوی خود انجام داده اید یا درگیر آن شده اید، ممکن است پزشک ماساژ تخلیه لنفاوی توسط یک فیزیوتراپیست را توصیه کرده باشد. با این حال، ماساژ لنفاوی برای افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه نمی شود:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • سابقه لخته شدن خون یا سکته مغزی
  • عفونت فعلی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی

لنف ادم
روش هایی که غدد لنفاوی شما را تحت تاثیر قرار می دهند یا حذف می کنند، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد لنف ادم شوند.

لنف ادم فقط در ناحیه نزدیک به محل جراحی رخ می دهد.

به عنوان مثال، اگر غدد لنفاوی را به عنوان بخشی از جراحی سرطان سینه چپ خود برداشته اید، تنها بازوی چپ شما، نه راست شما، ممکن است تحت تاثیر ادم لنفاوی قرار گیرد.

لنف ادم همچنین می تواند در نتیجه آسیب یا شرایط پزشکی مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF) یا لخته شدن خون در بدن رخ دهد.

تخلیه لنفاوی

برای دور کردن مایعات زائد از ناحیه آسیب دیده، تخلیه لنفاوی که از فشار ملایمی استفاده می کند، می تواند کمک کند. این یکی از تکنیک های مورد استفاده برای کاهش ادم لنفاوی است.

هنگام انجام ماساژ لنفاوی، مهم است که ماساژ بیش از ناحیه آسیب دیده را شامل شود. کل سیستم لنفاوی بدن، به جز سر، سمت راست قفسه سینه و بازوی راست، در نزدیکی شانه چپ تخلیه می شود. بنابراین، ماساژ باید شامل تمام نواحی باشد تا به درستی تخلیه شود.

پاکسازی و بازجذب از مراحل ماساژ لنفاوی هستند، هدف از پاکسازی ایجاد یک خلاء با فشار ملایم است به طوری که منطقه برای وارد کردن مایعات بیشتر و ایجاد یک اثر فلاشینگ آماده شود.

هدف از ماساژ لنفاوی روی پاها باز کردن عروق لنفاوی است تا مایع اضافی به سمت غدد لنفاوی واقع در کشاله ران تخلیه شود. تکنیک‌های مختلفی برای انجام ماساژ لنفاوی روی پاها استفاده می‌شود، اما هدف نهایی همه آنها یکسان است: آزاد کردن مایع برای برگشت از طریق غدد لنفاوی.

بخش دوم ماساژ لنفاوی، بازجذب است. برای انجام این مرحله از ماساژ:

  • از قسمت آسیب دیده بدن که دورتر از هسته بدن است شروع کنید. به عنوان مثال، اگر ادم لنفاوی در دست، بازو و شانه خود دارید، از نوک انگشتان شروع کنید.
  • با استفاده از یک حرکت آرام با فشار کافی برای جابجایی سطح پوست، از نوک انگشت به دست، از دستی به آرنج دیگر و از آرنج به شانه دیگر ماساژ دهید.

 

کلمات مرتبط :

تخلیه لنفاوی – ماساژ لنفاوی – درمان دستی برای لنف ادم – لنفوتراپی – فیزیوتراپی خوب در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید